Scoala prietenă 2023
Model de intervenție integrată pentru educația copiilor din medii dezavantajate.
Școala Prietenă. Model de intervenție integrată pentru educația copiilor din medii dezavantajate este un nou proiect al ASIS, cofinanțat de United Way România în perioada 1 ianuarie 2022 – 31 decembrie 2023. Proiectul desfășoară în Școala Gimnazială Ion Dumitriu și în comunitățile din sectoarele 6 și 2 și vizează copiii din ciclul primar, părinții acestora și cadrele didactice care lucrează cu ei.
Scopul proiectului: Prevenirea abandonului școlar prin facilitarea participării la educație a copiilor proveniți din medii defavorizate, neșcolarizați sau aflați la risc de abandon școlar.
Jurnal de bord 2023
Anul acesta navigăm din nou în apele teritoriale ale Școlii Gimnaziale Ion Dumitriu. Și avem alături de noi cadrele didactice, mateloți căliți de generațiile de elevi de ciclu primar care i s-au perindat pe punte.
Rezultate: 1 activitate la școală, la care au participat 22 copii; 2 activități de grup la Centrul pentru Familie al ASIS, la care au venit 9 copii; 1 întâlnire cu 20 părinți. În ianuarie am lucrat cu doi voluntari.
Rezultate: 5 activități la clasă, cu 45 copii și 2 activități educative de grup la ASIS, cu 17 copii; 3 activități și experimente științifice, cu 40 copii; 3 întâlniri cu 18 părinți; 5 voluntari care ne-au ajutat să facem toate acestea
A sosit vacanța de vară și o dată cu ea și finalul aventurii noastre cu primele două clase de la Școala Gimnazială Ion Dumitriu. Au fost 5 luni pline, în care am învățat și ne-am distrat – copiii de la noi și noi de la copii. Am pus la cale multe activități, unele mai dinamice, altele mai liniștite; am râs, am discutat serios, ne-am pus mințile la contribuție sau ne-am lăsat imaginația să zburde. Toate acestea le-am făcut împreună, echipa ASIS și copiii celor două clase cu care am pornit la drum. Și dacă luăm o pauză de la școală, la sediul ASIS activitățile continuă. Copiii sunt așteptați și pe perioada vacanței de vară. Noi le-am pregătit o serie de activități și jocuri distractive, dar și excursii urbane surpriză.
Activitățile de grup la Centrul ASIS se vor desfășura de două ori pe săptămână, una dintre zile fiind dedicată Clubului de Lectură. Și pentru că am pomenit de Clubul de Lectură, la final de iunie am organizat un tur ghidat la Biblioteca Națională. Copiii s-au plimbat printre rafturile cu cărți, au poposit în sala de lectură destinată copiilor și tinerilor și au răsfoit atlase, cărți de povești, benzi desenate și chiar culegeri de școală.
Chiar dacă este vacanță, copiii sunt dornici să învețe lucruri noi, așa că ne-am gândit să o facem într-un mod distractiv. Așa că am schimbat cadrul și am organizat două excursii urbane: la Muzeul Copiilor și la Reptiland, două experiențe memorabile. Au descoperit secretele mării bine păstrate în cufere, și apoi s-au împrietenit cu diferite animale subacvatice și reptile.
Am avut activități nu doar cu cei mici, ci și cu adulții. Părinții dornici să învețe cum să-și înțeleagă mai bine copiii și să-i ajute să se dezvolte au participat la sesiuni individuale de consiliere psihologică.
Rezultate: 2 activități educative la care au participat 14 copii, 3 Cluburi de Lectură la care au participat 15 copii, 3 activități de educație pentru protecția mediului la care au participat 15 copii, 5 ședințe de consiliere psihologică la care au participat 2 părinți, 3 activități de suport cu 3 voluntari pe literație și o excursie urbană.
Pentru a schimba cadrul, am pornit într-o excursie urbană la Muzeul Național al Literaturii Române, unde s-a desfășurat un atelier de mediu în care copiii au învățat mai multe despre protecția mediului și au plantat semințe de flori pe care acum le îngrijesc acasă. Tic-tac, să ne bucurăm de ultimele săptămâni de vacanță!
Rezultate:
3 activități educative la care au participat 14 copii
4 cluburi de lectură la care au participat 11 copii
2 activități de educație pentru protecția mediului la care au participat 13 copii
2 activități de știință la care au participat 13 copii
5 sesiuni individuale educate pentru 2 copii
1 ședință de consiliere psihologică la care a participat 1 părinte
1 activitate educativă la Centrul ASIS la care au participat 8 copii;
3 activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale la clasă la care au participat 73 de copii;
1 club de lectură la care au participat 7 copii;
2 activități pentru protecția mediului la care au participat 8 copii;
1 activitate de știință la care au participat 7 copii;
3 activități pentru dezvoltarea abilităților parentale la care au participat 19 părinți;
10 ședinte de consiliere psihologică individuală la care au participat 7 părinți și 3 copii;
3 întâlniri individuale cu 3 cadre didactice.
Rezultate:
6 activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale la clasă la care au participat 65 de copii;
2 cluburi de lectură la care au participat 10 copii;
1 activitate de știință la care au participat 13 copii;
1 activitate pentru protecția mediului la care au participat 11 copii;
3 activități pentru dezvoltarea abilităților parentale la care au participat 20 părinți;
6 întâlniri individuale cu 3 cadre didactice.
12 ședinte de consiliere psihologică individuală la care au participat 6 părinți și 6 copii.3 întâlniri individuale cu 3 cadre didactice.
Și ca să ducem tradiția mai departe, s-au pregătit și pentru colindat. Pe lângă clasicele colinde, au învățat și câteva cântecele de iarnă moderne, iar apoi ,,Renii lui Moș Crăciun” și ,,Zurgălăi” au răsunat pe holurile birourilor finanțatorilor noștri de la United Way România. Ca de obicei, copiii au fost răsplătiți cu dulciuri și cadouri lăsate de spiridușii moșului sub brazii frumos împodobiți și nu doar atât. Pentru a-și recăpăta energia, au servit masa oferită de partenerii United Way România, iar înainte de a se întoarce încărcați cu daruri au vizitat expoziția Reptiland. Acolo au descoperit biodiversitatea reptilelor al căror habitat natural era reprodus în terarii și vivarii.
Pe lângă cadourile copiilor, United Way România a oferit și pachete alimentare pentru familiile centrului ASIS.
Chiar dacă nu prea am avut zăpadă, am avut parte de frig. Prilej pentru copii să descopere ce reacții pot avea plantele la schimbările mediului și să își reamintească faptul că mediul înconjurător trebuie protejat indiferent de anotimp. Și-au reamintit nevoile pe care le au plantele, apoi s-au gândit ce se întâmplă cu ele la temperaturi foarte scăzute sau ridicate, când au prea puțină ori prea multă apă. Au concluzionat că plantele care nu reușesc să se adapteze schimbărilor de mediu mor și la fel ca oamenii au nevoi diferite.
Am continuat seria excursiilor urbane la cinema, unde copiii au vizionat un film animat 3D cu păsări migratoare. Pornind de la acesta, au aflat informații interesante despre păsările călătoare: când pleacă și se întorc, motivul pentru care călătoresc, faptul că în general păsările migrează ziua, iar noaptea se odihnesc ș.a.
La școală, am încheiat activitățile desfășurate la clasă pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale prin realizarea unei „truse de prim ajutor” în situații de intensitate emoțională. Trusa conține ancore și sugestii de aplicare a tehnicilor de calmare învățate în cadrul activităților.
În ultima sesiune de dezvoltare de abilități parentale am discutat despre consecințe și pedepse, care este diferența între cele două, cum și în ce momente se aplică consecințele, ce criterii trebuie să îndeplinească acestea, astfel încât să aibă ca efect modificarea comportamentelor nedorite în paralel cu încurajarea celor pozitive, intărirea sistemului de reguli și corelarea acestuia cu setul de consecințe.
Rezultate:
- 3 activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale desfășurate la clasă, unde au participat
66 copii;
- 3 activități educative în cadrul Centrului ASIS la care au participat 27 copii;
- 1 activitate de știință desfășurată la clasă, unde au participat 22 copii;
- 3 activități de protecție a mediului (1 excursie urbană, 2 activități la clasă) la care au participat 56 copii;
- sesiuni individuale la care au participat 3 cadre didactice;
- sesiuni de dezvoltare a abilităților parentale la care au participat 4 părinți;
- consilieri psihologice individuale la care au participat 3 părinți.