Școala prietenă 2025

Școala Prietenă 2025 este continuarea unui proiect al ASIS început în 2022, cofinanțat de United Way România. Proiectul are ca partener Școala Gimnazială Ion Dumitriu din sectorul 6 și vizează furnizarea de servicii integrate educative, recreative, de asistență psihologică și suport emoțional pentru 150 de copii, pentru părinții acestora și cadrele didactice care lucrează cu ei.
Scopul proiectului: Prevenirea abandonului școlar prin creșterea accesului la educație și a integrării școlare pentru copiii proveniți din medii defavorizate.

ACTIVITĂȚI 2025
IANUARIE
Luna ianuarie a marcat începutul unui nou ciclu al proiectului „Școala prietenă”, co-finanțat de United Way Romania. În următoarea perioadă vom continua colaborarea cu Școala Ion Dumitriu din sectorul 6. Copiii s-au reîntors din vacanța de iarnă cu energie, curiozitate și mult chef de joacă. La centrul ASIS am început activitățile într-un ritm mai blând.
Am organizat activități de știință, de protecție a mediului, cluburi de lectură și activități educative. Am început cu cele mai puțin solicitante, apoi am ajuns la știință, cu ajutorul căreia am explorat universul gravitației și am înțeles de ce astronauții sunt mai ușori în spațiu. Am realizat experimente și am reușit să punem în acțiune ce am învățat.
De la spațiu, am trecut la terestru, unde am făcut o călătorie imaginară prin România descoperind locuri turistice fascinante. Prin joc cei mici au explorat orașe și peisaje pe care și-ar dori să le viziteze și am discutat despre diversitatea climatică a țării noastre, legând astfel dorința de explorare de cea de înțelegere și protejare a mediului înconjurător.
Ne-am ocupat și de teme și lectură, reluând treptat rutina de învățare cu sprijin individual pentru fiecare copil.
Pe lângă munca cu cei mici, am continuat să lucrăm și cu părinții copiilor care frecventează Centrul, să le oferim consiliere socială și parentală și să-i sprijinim să-și obțină drepturile. De exemplu, am sprijinit o familie cu 3 copii minori să obțină pensie de urmas pe urma tatălui decedat.
În ianuarie am cunoscut o parte dintre părinții copiilor cu care vom lucra anul acesta la clase
FEBRUARIE
Luna februarie am început lucrul cu 5 clase selectate în cadrul proiectului „Școala prietenă” pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale. Clasele sunt de la grupa pregătitoare și a-II-a. Primele întâlniri au fost dedicate cunoașterii, jocurilor și discuțiilor tematice.
Copiii au explorat modul în care își pot exprima emoțiile, cum să vorbească despre ei înșiși într-un grup și au învățat ce înseamnă responsabilitatea – atât în viața de zi cu zi cât și în relațiile cu ceilalți. Prin activități interactive ne-am propus să punem bazele unui vocabular emoțional mai bogat și să contribuim la o mai bună înțelegere de sine și a celor din jur.
În paralel, la Centrul ASIS am continuat celelalte activități. Ne-am folosit de povești, precum cea a balenei Gerda sau a prietenilor Pămânțel și Soare, ca să înțelegem mai bine cum apar ziua și noaptea și cum se schimbă anotimpurile. Nu au lipsit nici activitățile non-formale: jocurile de societate, atelierele de abilități practice și momentele de creație au adus un plus de entuziasm. La finalul lunii, ne-am pregătit pentru venirea primăverii confecționând mărțișoare și aflând mi multe despre semnificația acestui simbol.
Între timp ne-am ocupat și de activitățile educative. Fiecare copil a lucrat și a exersat în ritmul propriu temele de la școală sau fișele de lucru primite de la ASIS, beneficiind de sprijin și încurajări constante pentru a-și dezvolta încrederea în sine și automia în învățare.
Am continuat și sprijinul oferit părinților prin ședințele de consiliere socială și parentală și prin sesiunile de consiliere psihologică. În urma observării contextului școlar și a discuțiilor purtate cu cadrele didactice, am identificat situații în care unii copii întâmpină dificultăți. Am organizat o întâlnire de grup cu mai multe mămici în cadrul căreia am încercat să înțelegem mai bine nevoile copiilor și familiei și așteptările părinților de la școală și cadrele didactice.
MARTIE
În luna martie am continuat călătoria alături de copii pentru descoperirea identității proprii și a relațiilor cu cei din jur. În cadrul activităților de dezvoltare socio-emoțională am învățat cum să ne prezentăm, ce ne face unici și cum putem înțelege mai bine ce este binele și răul pornind de la povești și personaje. Copiii au început să aprecieze diferențele dintre ei ca pe o sursă de valoare și unicitate. Am discutat despre punctele forte și cele vulnerabile ale fiecăruia, despre emoțiile și sentimentele care ne însoțesc în diferite contexte și despre activitățile care ne aduc bucurie.
Activitățile de mediu au abordat schimbări specifice primăverii – creșterea vegetației și migrația păsărilor – de ce pleacă, cum știu păsările să se întoarcă și ce legătură are totul cu mediul înconjurător. Am studiat și concepte precum solubilitatea și densitatea lichidelor și ne-am distrat împreună experimentând noțiuni de fizică.
Am lucrat constant și la teme și fișe de lucru, iar cluburile de lectură au fost o oportunitate bună pentru a îmbogăți vocabularul copiilor și înțelegerea mesajelor din povești. Nu am uitat nici de momentele de relaxare. De exemplu, am confecționat felicitări pentru ziua de 8 Martie.
În martie am avut ședințe de grup cu părinții copiilor din clasele cu care lucrăm în școala parteneră. Psihologul ASIS a prezentat părinților activitățile desfășurate în cadrul proiectului, a oferit informații utile despre particularitățile vârstei școlare și despre importanța comunicării eficiente părinte-copil și a răspuns la întrebările acestora.
APRILIE
În aprilie am susținut cluburi de lectură la cele 5 clase cu care lucrăm și am descoperit împreună povestea „Peștelui Curcubeu” – o poveste despre prietenie, generozitate și valoarea gesturilor mici.
Activitățile educative de la centru au continuat, cu accent pe sprijinirea copiilor în ariile în care s-au observat dificultăți, pentru a consolida învățarea și a oferi susținerea necesară fiecăruia în ritmul propriu. În plus, apropierea sărbătorii Paștelui ne-a oferit prilejul de a exersa abilități de manualitate împreună cu cei mici. Am confecționat iepurași și ornamente din diverse materiale.
Ședințele cu părinții de la școala au abordat înțelegerea caracteristicilor specifice vârstei școlare și importanța unei comunicări eficiente între părinți și copii. La centru, discuțiile cu părinții au urmărit identificarea și gestionarea comportamentelor negative la copiii de vârstă mică – un pas important în sprijinirea familiei în relația cu cei mici.
Mai multe mămici au beneficiat de consiliere vocațională în vederea reintegrării pe piața muncii. Ne-am concentrat pe identificarea unor oportunități de angajare, precum și facilitarea accesului la resurse de formare și ocupare a unui loc de muncă.
Intevențiile din domeniul asistenței sociale au vizat obținerea documentelor pentru reînnoirea certificatelor de încadrare în grad de handicap pentru doi frați, ai căror părinți nu au respectat termenele și nu s-au ocupat de acest aspect.
MAI
Luna mai a trecut cu chiu cu vai, cu perspectiva apropiatei vacanțe de vară. Am îmbinat activitățile educative și socio-emoționale cu cele de mediu și știință. Am lucrat în egală măsură la școală și la centru dar am mers și în oraș. La clasă ne-am folosit de personaje – de această dată a fost Iepurașul Țup-Țup – ca să vorbim despre comportamentele pozitive și negative și impactul atitudinilor asupra relațiilor de prietenie, descoperind ce înseamnă să fim prieteni buni.
Tot în sfera relațiilor sociale, am explorat diversitatea dintre noi. Copiii au conștientizat că aspectul fizic, preferințele sau hainele pe care le purtăm spun multe despre noi și nu ar trebui să ne despartă, ci dimpotrivă, să aducă unicitate și bucurie. Această idee a fost confirmată și de aventurile liliacului Stelaluna, poveste care le-a captat atenția. Pe scurt, luna aceasta copiii au descoperit cât de diferiți, dar și cât de asemănători sunt, prilej de a-și explora identitatea personală.
Pentru a facilita relații sociale armonioase, am vorbit și despre furie – cum se manifestă, unde se resimte în corp și care sunt strategiile sănătoase de exprimare și control. Am vorbit, de asemenea, despre familie și relațiile din cadrul ei, iar copiii au descoperit diversitatea structurilor familiale, dar și asemănările între acestea.
La centru am continuat să le oferim suport și îndrumare prin sesiuni educative și cluburi de lectură. Pe lângă teme, am citit împreună și am aflat din povestea „Dorința Iepurașului” lecții despre prietenie. La activitățile de știință am explorat fenomenele naturii și am crescut un cristal.
În plus, Muzeul Mina i-a teleportat pe copii în epoca dinozaurilor și i-a trimis într-o aventură printre stele și planete.
Prin aceste activități, copiii au învățat că știința nu este ceva abstract, ci o realitate care poate fi demonstrată prin diverse metode, inclusiv experimente.

IUNIE
La centru, începutul verii a adus multă energie și voie bună. Copiii s-au bucurat de activități non-formale care au îmbinat joaca, învățarea și creativitatea. Jocurile interactive – Brainbox, Pantomime, Magnetic Stick sau Hopa Mitică – le-au antrenat memoria, gândirea logică, spiritul de observație, dar și imaginația și cooperarea. Fiecare moment a fost o ocazie de relaxare, dar și de dezvoltare personală, într-o atmosferă ludică și prietenoasă.
Lectura a rămas și ea o constantă. Am citit împreună povești precum „În căutarea inspirației”, „Un băiat de nota 10” și „Doamna Spanac”, texte care au stârnit curiozitatea copiilor și au oferit prilejuri de discuție despre valori, alegeri și situații de viață.
Pe 5 iunie am celebrat Ziua Mondială a Mediului. Copiii au creat imaginea Pământului și au discutat despre ce înseamnă să protejăm planeta: să reciclăm, să nu risipim resursele, să nu aruncăm gunoiul pe jos și să iubim fiecare colț verde. Mesajul activității a fost clar: Pământul nu este doar casa noastră, ci și responsabilitatea noastră comună. Astfel, lecția a fost una despre cunoaștere, grijă și respect față de tot ce ne înconjoară.
La școală, Iepurașul Țup-Tup a mai făcut o vizită surpriză la clase, lăsând de această dată o „găletușă emoțională”. Copiii au umplut-o cu complimente și aprecieri pentru cadrele didactice, descoperind cât de mult contează recunoașterea și susținerea celor din jur. Apoi, fiecare și-a creat propria găletușă, pe care a completat-o cu activitățile care îi aduc bucurie și zâmbete. Tema centrală a activităților a fost recunoștința și consolidarea atitudinilor apreciative, iar exercițiile le-au oferit ocazia să reflecteze asupra lucrurilor mici, dar valoroase, care îi fac fericiți zi de zi.
IULIE
Chiar dacă e vacanță, în acest iulie călduros am păstrat un echilibru între distracție și învățare. Copiii din cadrul proiectului au participat la activități diverse, care le-au adus atât bucurie, cât și experiențe utile de învățare.
Ne-am jucat mult (Brainbox, Magnetic Stick, Pantomime), dar nu oricum — jocurile au fost ocazii excelente pentru a exersa cooperarea, dexteritatea, atenția, memoria, comunicarea și lucrul în echipă.
Am vorbit despre emoții prin intermediul jocurilor, al personajelor animate și al picturii. Am vizionat filmul Întors pe dos și am colorat planșe tematice care ilustrau Bucuria, Tristețea, Furia, Dezgustul și Frica — emoții pe care le trăim în viața de zi cu zi.
Am citit și vizionat povestea Hainele cele noi ale împăratului, iar apoi am disecat povestea împreună, încurajând copiii să-și exprime opinia și să-și dezvolte gândirea critică. Cluburile de lectură au fost un mod plăcut de a rămâne conectați cu lumea cărților chiar și pe timpul vacanței.
Am făcut și teme, într-un ritm lejer – cât să ne menținem în formă fără presiune. Am lucrat pe caietele de vacanță pentru școală sau pe fișe tematice de scriere caligrafică, pregătite de responsabilii de activitate.
De asemenea, am vorbit despre cum putem avea grijă de mediu și cât de important este să fim atenți la natură, mai ales că multe dintre activități s-au desfășurat în aer liber. Am organizat chiar și un picnic în parc, unde copiii s-au jucat, au alergat și au servit gustări sănătoase, bucurându-se de vremea frumoasă și de timpul petrecut împreună. A fost o lună echilibrată, în care copiii au învățat lucruri folositoare și, în același timp, s-au bucurat din plin de vacanță.
AUGUST

Ușor, ușor, ne pregătim de întoarcerea în sălile de clasă. Așa că am continuat recapitularea noțiunilor învățate anul trecut și remedierea lacunelor școlare prin sesiuni educative de grup. Remarcăm progrese, dar ne dorim succese! Am scris de tipar, de mână, am numărat și calculat, și am încercat să abordăm problemele de matematică astfel încât să nu le mai dea bătăi de cap copiilor.

În același timp, copiii s-au bucurat de ultimele săptămâni de vacanță prin activități relaxante. Am vizionat împreună filme și documentare educative, care au generat discuții interesante și au adus informații noi, stimulându-le curiozitatea și dorința de a explora lumea din jur.

La finalul lunii am făcut o vizită la Muzeul Reptiland, o experiență care a combinat aventura cu învățarea. Copiii au fost fascinați de diversitatea speciilor de reptile și amfibieni: șerpi, iguane, broaște țestoase și multe alte vietăți exotice. Au întrebat despre particularitățile fiecărei specii, despre mediile lor de viață și despre rolul pe care aceste animale îl au în echilibrul naturii.

Vizita a fost și o lecție practică despre respectul față de animale și responsabilitatea pe care o avem în protejarea mediului. Am observat cum informațiile din cărți și documentare sunt înțelese mult mai bine atunci când copiii pot vedea animalele de aproape și pot pune întrebări. Ne vedem la școală!

Mai multe informații despre proiect la telefon 021 323 38 55, e-mail: asis.sediu@gmail.com.

Meniu