Școala Prietenă – un model de parteneriat între copii, profesori și părinți bazat pe dezvoltarea abilităților socio-emoționale la clasă

Acest material oferă o privire critică asupra modelului aplicat timp de 2 ani (2022 – 2023) de Asociația Sprijinirea Integrării Sociale (ASIS) în Școala Ion Dumitriu, cu elevii de ciclu primar, părinții acestora și cadrele didactice. Proiectul a fost finanțat de United Way România.
Am pornit de la dificultățile părinților și cadrelor didactice de a gestiona comportamentele de adaptare la mediul școlar manifestate de către copii (refuz școlar, crize, dificultăți de concentrare a atenției și dificultăți de respectare a regulilor care guvernează clasa de elevi), cu efecte acasă, în relația celor mici cu membrii familiei și la școală, în relația cu învățătoarele și ceilalți colegi. Miza a fost îmbunătățirea adaptării școlare și astfel, a rezultatelor copiilor la clasă, dar și prevenirea izolării și abandonului școlar cauzate de dificultăți comportamentale.
Rezumatul proiectului: Ne-am propus să prevenim comportamentele dezadaptative ale copiilor din ciclul primar, care ar putea duce la izolare, bullying și violență printr-o serie de activități individuale și de grup desfășurate în Școala Ion Dumitriu și la sediul ASIS. Activitățile - destinate în special copiilor, dar și părinților și cadrelor didactice - au urmărit înțelegerea cauzelor comportamentelor, exemple de strategii pentru gestionarea acestor comportamente, expunerea copiilor la situații noi, care să le solicite exersarea și fixarea unor cunoștințe și abilități proaspăt învățate. În fiecare an de proiect, ASIS a lucrat cu 6 – 7 clase de ciclu primar, selectate de conducerea școlii pe criteriul dificultăților cadrelor didactice de a gestiona clasele respective. În fiecare dintre clasele selectate pentru intrarea în proiect au fost copii cu nevoi speciale.

Echipa ASIS, ghidată de psiholog, a lucrat în paralel cu:
- cadrele didactice, care au beneficiat de un program de formare și apoi de monitorizare (consultanță) pentru gestionarea comportamentelor dezadaptative ale copiilor la clase;
- elevii de la clasele selectate, prin activități care au încurajat cooperarea și toleranța între copii, precum și prin strategii și mecanisme prin care cei mici au fost învățați să-și stăpânească emoțiile;
- părinții copiilor din clasele selectate, cărora li s-au oferit explicații despre etapele dezvoltării copilului și strategii de comunicare eficientă cu ei, axate pe educația pozitivă și înțelegerea cauzelor comportamentelor celor mici.
Pe lângă activitățile de la școală, ASIS a oferit consiliere psihologică și socială îndividuală părinților și copiilor și a sprijinit familiile cu un nivel de autonomie mai redus să treacă peste perioadele dificile prin conectarea acestora cu serviciile și prestațiile sociale din comunitate, prin rezolvarea problemelor medicale și prin asistență materială în caz de nevoie.
Copiii, la rândul lor, au fost prinși într-o serie de activități educative și de timp liber cu impact educativ. Pe lângă Clubul de lectură, cunoașterea plantelor și animalelor și înțelegerea funcționării mediului înconjurător prin diverse experimente făcute în timpul întâlnirilor de la ASIS, ei au mers într-o serie de excursii urbane care le-au deschis ochii asupra unor lumi diferite – Biblioteca Națională și cărțile ei, Grădina Zoologică, Reptiland și alte expoziții, Muzeul de Geologie și Muzeul Militar sunt doar o parte dintre ele.
Rezultatele proiectului:
- 9 clase de ciclu primar (212 copii) de la Școala Ion Dumitriu au beneficiat de programul de dezvoltare a abilităților socio-emoționale în cei 2 ani de proiect: sesiuni cu copiii la clasă pe diverse teme (ex. negociere, cooperare/muncă în echipă, recunoașterea și gestionarea emoțiilor etc.) cu participarea cadrelor didactice. La clase am identificat rolurile pe care fiecare elev le îndeplinește în cadrul grupului de copii, modul în care cadrele didactice întăresc sau descurajează comportamentele nepotrivite și care sunt acei copii care au nevoie de sprijin suplimentar în procesul de adaptare la contextul școlar. Fiecare activitate s-a desfășurat prin joc, astfel încât să existe un stimul de implicare pentru copii. Ne-am axat pe cunoașterea reciprocă și pe relațiile din cadrul colectivului, în special pe cooperare și negociere. Am lucrat pe abilități de comunicare și relaționare, urmărind astfel creșterea toleranței la frustrare și oferindu-le celor mici ocazia să lege noi prietenii. Am continuat să lucrăm cu emoțiile și am identificat cum le putem gestiona. Una dintre emoții a fost „furia” și am învățat cum putem observa semnalele pe care corpul ni le dă în momentul în care se instalează și cum putem face legătura între stimulii care o declanșează și comportamentele care pot răni și afecta relațiile. Am învățat chiar și o serie de strategii de gestionare a intensității emoționale, precum și a comportamentelor problematice, totul într-un cadru distractiv.
- Peste 200 de copii din familii au participat la activități complementare educative (lecții de alfabetizare individuale, sesiuni de grup de tipul: Club de Lectură, ateliere de științe, de protecția mediului, excursii urbane etc.) la sediul ASIS din apropierea Școlii Ion Dumitriu și/sau în oraș, unde au primit și masă.
- 193 părinți au participat la sesiuni de parenting de grup și/sau individuale la Școala Ion Dumitriu și la sediul ASIS. Principalele teme abordate în sesiunile cu părinții au fost: obiective pe termen lung și obiective pe termen scurt în creșterea și educarea copiilor, temperamentul – partea nemodificabilă a personalității noastre, căldură și structură. Părinții care au participat la programul de dezvoltare de abilități parentale au sesizat îmbunătățiri atât pe planul relației părinte – copil, cât și în comunicarea cu cadrul didactic, o mai bună înțelegere a particularităților de vârstă pentru intervalul 6 -10 ani și au declarat că reușesc să navigheze mult mai ușor în situațiile tensionate din relația cu ai lor copii. Majoritatea părinților declară că participarea la aceste sesiuni de grup i-a ajutat să reinterpreteze relația cu cadrul didactic într-o manieră pozitivă, privind învățătoarea ca pe un însoțitor de drum mai degrabă decât adversar.
- 11 cadre didactice din învățământul primar au participat la programul de formare pentru cadrele didactice și, ulterior la sesiunile de monitorizare (observații la clasă și sesiuni de consultanță pe situații concrete de comportamente dezadaptative). Învățătoarele au aflat despre o serie de tehnici de management comportamental, cum pot să pună bazele unui climat favorabil procesului de învățare, cum angajează părinții în procesul de adaptare la contextul școlar și cum pot face echipă cu aceștia. În situații particulare care au vizat anumiți elevi, au fost construite împreună cu învățătoarele planuri de intervenție cu obiective pe termen scurt, mediu și lung. Prin sesiuni individuale, cadrele didactice au fost instruite cum pot integra în demersul pedagogic caracteristicile noilor generații de elevi – nevoia tot mai mare de noutate și diversitate, capacitate mai redusă de focusare a atenției în sarcini care presupun efort cognitiv susținut, nevoia de confort emoțional, de libertate de alegere și exprimare a proprilor opinii, în paralel cu o mai bună înțelegere a drepturilor.
- 32 de familii în situații de vulnerabilitate au primit prestații și servicii sociale ca urmare a intervenției echipei de proiect.
Dificultăți și provocări întâmpinate de ASIS în derularea proiectului:
- Prezența foarte redusă la activitățile de parenting a părinților elevilor din unele clase cu care am lucrat la Școala Ion Dumitriu, în ciuda abordării flexibile (întâlniri după ora 17.30 și activități speciale pentru copiii care nu aveau cu cine să rămână acasă);
- Participarea redusă a cadrelor didactice la activitățile de monitorizare programate (programul de formare nu este acreditat, fiind în faza de pilotare, deci cadrele didactice nu au primit credite pentru participarea la formare și la monitorizare). În schimb, acestea au solicitat sfatul psihologului pe o serie de situații concrete apărute în clasă, în gestionarea cărora au avut dificultăți, la momentul apariției situațiilor respective. Aceste sesiuni ad-hoc au încărcat programul psihologului echipei;
- Implicarea redusă a managementului școlii în proiect, în sensul monitorizării participării cadrelor didactice la activitățile din proiect și a susținerii colaborării consilierului școlar cu echipa ASIS. Implicarea mai mare a conducerii ar fi imbunătățit impactul proiectului prin participarea mai multor cadre didactice la programul de formare și monitorizare și prin participarea directă a consilierului școlar la activitățile proiectului. Acesta ar fi putut asigura legătura cu cadrele didactice și sustenabilitatea rezultatelor prin menținerea contactului cu psihologul și ceilalți membri ai echipei de proiect.

 

Meniu